Altijd een kantoor bij je in de buurt
Nieuws · Zakelijk

Krapte op arbeidsmarkt: zorg dat je interessant bent én blijft als werkgever!

Big image

Je hoort het steeds vaker: het is lastig om aan goede medewerkers te komen. Dit noemen we ook wel krapte op de arbeidsmarkt. Interessant zijn én blijven als werkgever is belangrijker dan ooit. Maar hoe doe je dat nou? In dit blog geven wij tips om als werkgever interessant te zijn voor nieuwe medewerkers én te blijven voor je huidige medewerkers.

Medewerkers hebben de touwtjes in houden

Door de krapte in de arbeidsmarkt is het voor medewerkers relatief makkelijk om te veranderen van baan. Steeds meer bedrijven kampen daarom met een personeelstekort. Meegaan met de verwachtingen en behoeften van medewerkers is daarom van groot belang. Denk aan de inspanning die je kan doen als werkgever om gezond en hybride te werken.

Vijf tips om nieuwe medewerkers aan te trekken én te behouden

 

Tip 1. Bouw vanaf het begin een band op met je medewerker(s)

Heb je na een lange zoektocht een medewerker gevonden die in het plaatje past? Dan begint het opbouwen van loyaliteit al vóór je nieuwe medewerker in dienst is. Dat betekent dat je er alles aan moet doen om te zorgen dat je medewerker zich zo snel mogelijk op zijn of haar gemak voelt. Denk aan een introductiedag voor nieuwe medewerkers, een soepel starttraject, een persoonlijke buddy binnen de organisatie en/of een welkomstcadeautje op de eerste werkdag.

Tip 2. Zorg voor goede basisvoorwaarden

Natuurlijk is een eerlijk salaris heel erg belangrijk. Zeker in deze tijd van hoge kosten en inflatie. Vaak is een salarisverhoging maar een tijdelijk oplossing om je medewerkers tevreden te houden. Secundaire arbeidsvoorwaarden zijn in deze markt daarom van groot belang. Regel vers fruit voor op kantoor, geef medewerkers korting op een fitness-abonnement en maak een fietsplan. Naast blije medewerkers, draagt dit ook bij aan de gezondheid. En daarmee het verzuim. Win-win, dus!

Tip 3. Blijf in contact met je medewerkers

In deze tijd van hybride werken, is het belangrijk dat je in contact blijft met je medewerkers. Zorg dat ze niet op een eiland raken. Door wekelijks contact weet je wat er speelt bij je medewerkers en in de organisatie. Vergeet ook niet eens in de paar maanden een medewerkerstevredenheidsonderzoek te houden. In dit onderzoek meet je hoe blij je medewerkers zijn in je organisatie. Het is dan natuurlijk wél belangrijk dat je vervolgstappen onderneemt naar aanleiding van de resultaten van dit onderzoek.

Tip 4. Vier de successen

Het is belangrijk dat je medewerkers trots zijn om voor je te werken. En trots zijn op wat het werk dat ze doen. Wanneer je medewerkers enthousiast zijn, delen ze dit graag met anderen. Vier daarom alle successen met je medewerkers, hoe klein ook. Enthousiasmeer ze en laat weten dat je blij met ze bent. Bedank ze, het liefst op een creatieve manier, voor hun inzet, flexibiliteit en betrokkenheid.

Tip 5. Houd een exitgesprek

Wanneer een medewerker toch ontslag neemt, is het belangrijk dat je hiervan leert. Dat kan wanneer je een exitgesprek houdt. In zo’n gesprek bespreek je de redenen van de medewerker om je bedrijf te verlaten. Je mag je in dit gesprek best kwetsbaar opstellen. Waar kan je aan werken om te voorkomen dat een ander ook vertrekt? Probeer de achterliggende reden(en) van het ontslag te achterhalen. Sluit de periode met de vertrekkende medewerker goed af, zodat hij of zij ook na het dienstverband een goed woord spreekt over jouw organisatie.

Delen