De impact van financiële stress
Wanneer een medewerker betaalproblemen heeft, kan dat zorgen voor stress en afleiding op de werkvloer. Het is moeilijk om geconcentreerd en gemotiveerd te blijven als je continu bezig bent met financiële zorgen. Daarbij heeft langdurige stress een duidelijk effect op de gezondheid. Dit kan leiden tot verminderde productiviteit, meer ziekteverzuim, verloop en zelfs onethisch gedrag, zoals fraude of diefstal.
Voor jou als werkgever kan dit op de lange termijn nadelige gevolgen hebben, zoals verlies van waardevolle kennis en ervaring binnen je bedrijf en hogere kosten door vervangend personeel of langdurige uitval.
Hoe kun je als werkgever helpen?
Als je merkt dat een medewerker in de financiële problemen zit, kun je op verschillende manieren ondersteuning bieden:
- Herken de signalen
Sommige werkgevers worden zich pas bewust van financiële stress zodra schuldeisers beslag leggen op het loon van een werknemer. Maar er zijn andere signalen. Denk aan een medewerker die plotseling erg prikkelbaar is, vraagt om een voorschot op het loon of de dertiende maand, of aandringt op een salarisverhoging. - Gesprek en begrip
Nodig je medewerker uit voor een vrijblijvend en vertrouwelijk gesprek. Het tonen van begrip en een luisterend oor kan al een groot verschil maken. Bespreek de situatie zonder oordeel, en geef aan dat je bereid bent om mee te denken over oplossingen. Natuurlijk is het belangrijk dat de medewerker dit gesprek geheel vrijwillig aangaat en dat je aangeeft dat de medewerker jouw vragen niet hoeft te beantwoorden. Zo voorkom je het schenden van de privacy van jouw werknemer. - Informatie en advies
Voorkom een te grote betrokkenheid bij de financiële problemen van jouw medewerker. Dit kan zorgen voor onduidelijkheid op het gebied van professionele en persoonlijke grenzen. Wijs je medewerker daarom op een vrijblijvende toon op beschikbare schuldhulpverlening of budgetcoaches. Sommige bedrijven werken samen met externe partijen om dit soort ondersteuning aan te bieden. Een andere optie is om door te verwijzen naar het gratis telefoonnummer van de Nederlandse Schuldhulproute, dat is 0800-8115. Hier worden mensen met geldzorgen in contact gebracht met hulp in de buurt.
Hoe kun je de risico’s voor je bedrijf afdekken?
Naast het bieden van directe hulp aan je medewerker, is het ook belangrijk om je bedrijf te beschermen tegen de mogelijke gevolgen van financiële problemen bij personeel. Er zijn verschillende manieren om de risico’s te beperken:
- Een open deur
Veel werknemers hopen dat hun financiële zorgen bespreekbaar zijn bij hun werkgever. Laten weten dat je open staat voor dit soort gesprekken kan een groot verschil maken. Bijvoorbeeld door periodiek op het intranet te delen dat er een vertrouwelijke omgeving bestaat waarin jij als werkgever graag meedenkt over preventie of oplossingen rondom financiële stress. - Financiële welzijnsprogramma’s
Je kunt preventieve maatregelen nemen door financiële welzijnsprogramma’s aan te bieden aan je medewerkers. Denk hierbij aan preventieve workshops over budgetbeheer of het aanbieden van een budgetcoach. Door je medewerkers te helpen financieel gezond te blijven, verklein je de kans op problemen. - Verzuimverzekering
Een verzuimverzekering lost de financiële problemen van jouw medewerkers niet op. Wel kan deze verzekering helpen om de kosten van ziekteverzuim door stress of andere gezondheidsproblemen te dekken. Dit zorgt ervoor dat je bedrijf beschermd is tegen de hoge kosten van langdurig ziekteverzuim.
Voorkomen is beter dan genezen
Hoewel je niet altijd kunt voorkomen dat medewerkers in financiële problemen raken, kun je als werkgever wel bijdragen aan financiële bewustwording en preventieve maatregelen nemen. Door proactief te handelen, kun je zowel je medewerkers als je bedrijf beschermen tegen de negatieve gevolgen van financiële stress.
Heb je vragen over dit onderwerp of wil je meer weten over hoe je je bedrijf kunt beschermen tegen deze risico’s? Neem dan gerust contact met ons op. We denken graag met je mee en bieden passende oplossingen om zowel je medewerkers als je bedrijf te ondersteunen.