Advies voor jouw persoonlijke situatie
Nieuws · Homepage zakelijk

Zo kies je die unieke bedrijfsnaam

Big image

Een unieke bedrijfsnaam opent veel deuren voor je bedrijf. Het blijft hangen, zorgt voor herkenning én geeft aan wat je onderneming doet. Alle reden om goed na te denken over die leuke naam, dus.

Welke regels zijn er?

Zomaar een leuke naam bedenken? Dat is niet altijd mogelijk. Er zijn namelijk een flink aantal regels waar je naam aan moet voldoen. Wij zochten het voor je uit:

De klant misleiden

Een naam mag niet misleidend zijn. Maar wanneer is een bedrijfsnaam nou misleidend? Denk bijvoorbeeld aan een eenmanszaak die “Piet & Partners” heet. Als eenmanszaak heb je geen partners. Daarom is deze bedrijfsnaam misleidend.

Bestaande namen gebruiken

Je voelt het vast al aankomen. Het kiezen van een bestaande naam is verboden. Dit komt omdat dit zorgt voor verwarring. De naam net iets anders schrijven als je concurrentie dan maar? Ook hierbij geldt: dit zorgt voor verwarring en mag dus niet. Zorg dus voor een naam die onderscheidend is ten opzichte van de concurrentie.

Tip! Zoek op de naam die jij in gedachten hebt al bestaat. Dit kan bij de Kamer van Koophandel. Check voor de zekerheid ook op internet of de naam al bekend is. Is de naam al in gebruik? Denk dan nog even verder.

Dit is mijn bedrijf!!?!

In je bedrijfsnaam gebruik maken van speciale tekens? Let goed op. De tekens @, &, +, en – gebruiken mag altijd. De tekens (), !. #, /, ?, * gebruiken? Dat mag alleen als vervanging van een letter of als woordgrap. Je bedrijf “Bouwbedrijf Piet!!” noemen mag dus niet.

Zo verzin jij die unieke naam!

Nu we de regels van bedrijfsnamen hebben behandeld is het tijd voor wat leuks. Namelijk zes tips voor het bedenken van die unieke naam.

Tip 1: Combineer woorden

Heb je meerdere woorden die je bedrijf omschrijven? Bedenk dan eens een combinatie van deze woorden. Kijk bijvoorbeeld naar eens naar “TripAdvisor”. Dit bedrijf combineert de woorden Trip (Reis) én Advisor (Adviseur). Zo weet je meteen waar dit bedrijf voor staat, dus.
Tip 2: Inspiratie uit het buitenland

Woorden uit een andere taal geven je bedrijf wat extra’s. Klanten ervaren de naam als specialer. Hierdoor blijft de naam beter hangen. Het woord “boulanger” in plaats van bakker bijvoorbeeld.

Tip 3: Maak gebruik van bijnamen

Vroeger een leuke bijnaam gehad? Misschien is die naam wel de bedrijfsnaam die je zoekt. Het is in ieder geval erg persoonlijk en krachtig. Denk eens aan het merk Adidas. De bijnaam van oprichter Adolf was namelijk Adi. Zijn achternaam was Dassler. En zo ontstond: Adidas.

Tip 4: Kort het af

Een bedrijfsnaam is kort maar krachtig. Maak je bedrijfsnaam daarom niet te lang. Het bedrijf Cisco is een naam afkomstig uit het woord San-Francisco. Hierdoor zijn er eindeloze mogelijkheden voor die unieke naam.

Tip 5: Letterwoorden

Wist je dat: het merk BP staat voor British Petroleum. Een lastige naam, als je deze voluit moet schrijven. Om de herkenbaarheid van deze merk te vergroten kiezen veel bedrijven voor letterwoorden. Letterwoorden zijn woorden gemaakt uit een combinatie van letters. Bouwbedrijf Piet Jansen kan ook BPJ zijn.

Tip 6: Gebruik mythische termen

Ook erg populair als bedrijfsnaam: een Griekse god of Mythisch wezen. Neem voetbalclub Ajax bijvoorbeeld. Vernoemd naar een held die bekend stond als dapper. Duik in de mythologie en doe eens wat inspiratie op.

Delen