Schade door noodweer melden
Bij noodweer (storm, water, hagel of sneeuwschade) kan het aantal schade meldingen in een korte tijd erg oplopen. Heb je schade door noodweer dan wordt deze door een apart team opgepakt buiten de gebruikelijke schades om je zo snel mogelijk te kunnen helpen. Wij vragen om je begrip wanneer dit iets langer duurt als dat je van ons gewend bent. Om je zo goed en efficiënt mogelijk te kunnen helpen, verzoeken wij je om rekening te houden met de volgende punten:
- Controleer in de polisvoorwaarden of de schade gedekt wordt door jouw verzekering. Bij twijfel of vragen. Neem contact met ons op.
- Probeer de schade zo veel mogelijk te beperken. Kosten voor noodherstel (bereddingskosten) mag je (laten) uitvoeren.
- Maak foto’s en bewaar het beschadigde item(s)
- Bewaar het aankoop- of herstelbewijs
- Meldt de schade via het onderstaande formulier
Geen dekking bij schade door storm aan:
- Inboedel buiten de woning (bijv. tuinmeubilair)
- Tuinaanleg (schade door omgevallen bomen op opstal of schutting is gedekt, het verwijderen van de boom van het verzekerde object ook. De kosten van afvoer boom niet)
Heb je complexe schade en wil je dit bespreken met een van onze schadeadviseurs? Neem dan contact op met je vestiging. In geval van noodweer zijn wij telefonisch bereikbaar op werkdagen van 8.00 t/m 21:00
Let op! Op deze pagina kun je alleen schade door storm/water/neerslag (hagel of sneeuw) melden. Alle overige schades meldt je hier.
Veelgestelde vragen over stormschade
Wat moet ik doen na een storm?
Schade aan je woning door een storm? Blijf altijd voorzichtig en doe geen gekke dingen. Is de storm gaan liggen? Dan is het belangrijk dat je controleert of er schade is. Na storm komt vaak regen, dus probeer andere (water)schade te voorkomen.
Wij geven je graag wat tips:
- Herstel schade aan daken en ruiten zo snel mogelijk. Dit doe je door de schade bijvoorbeeld (tijdelijk) af te dekken met een afdekzeil.
- Vergeet de dakbedekking niet. Zijn er losliggende dakpannen? Leg ze weer op de plaats. Bij platte daken is het erg belangrijk dat de naden niet kapot zijn.
- Kijk goed omhoog naar je woning. Zie je lekkagesporen onder het dak, bijvoorbeeld doorhangende plafondplaten of verkleuringen? Onderneem dan actie en zorg dat erger voorkomen wordt.
- Verwijder al het zwerfvuil van je platte dak, uit dakgoten en afvoeren. Let op! Doe dit alleen als de storm écht is gaan liggen. Ga niet met harde wind op een ladder staan.
- Staat je schutting scheef of is deze omgewaaid? Zet deze dan vast met stevige palen totdat je de schutting vervangt.
Heb je jouw woning gecontroleerd en schade ontdekt? Meld dan je schade via ons schadeformulier of lees wat je allemaal moet verzamelen na een stormschade.
Tip! Laat je dak jaarlijks controleren en inspecteren door een specialist. De specialist kan het dak ook meteen onderhouden, zo voorkom je schade bij een storm.
Help, ik heb schade door een storm! Wat nu?
Heb je schade aan je woning door een storm? Dan is het niet alleen belangrijk, maar ook verplicht, dat je de schade zo veel mogelijk beperkt. Heb je bijvoorbeeld schade aan je dak of een ruit? Voer dan een noodreparatie uit om verdere lekkage te voorkomen.
Zorg dat je de volgende dingen verzamelt:
- Leg alles zo goed mogelijk vast wat je deed om de schade te beperken. Denk naast alle aankoopbonnen ook aan ureninvestering en opruimtijd.
- Verzamel zo veel mogelijk informatie over je schade. Noteer de grootte van de beschadiging en maak foto’s. Bekijk ook wat er moet gebeuren om de schade goed te herstellen.
- Vraag een offerte aan voor het herstellen van de schade en zoek de oorspronkelijke aankoopnota op.
- Meld de schade via het schadeformulier.
Wat moet ik doen bij stormschade aan mijn schutting?
Wat vervelend dat je schade aan je schutting hebt! Je mag de schade melden via het schadeformulier.
Voor het oppakken van de schademelding van je schutting hebben wij de volgende gegevens nodig:
- Het materiaal waarvan de schutting gemaakt is;
- Het aantal palen en/of schermen die beschadigd zijn;
- De originele aankoopnota van de schutting;
- Een offerte voor het plaatsen van een soortgelijke (nieuwe) schutting;
- Foto’s van de beschadigde schutting;
- Gegevens of je de schutting met je buren deelt.
Onze afdeling Schadebemiddeling neemt contact met je op over je schademelding.
Wat moet ik doen bij stormschade aan dakpannen?
Is er schade aan de dakpannen van je huis door een storm? Afhankelijk van het aantal dakpannen die er beschadigd zijn kan je de schade herstellen.
Is er schade aan minder dan tien dakpannen?
Dan mag je de schade direct laten verhelpen door een eigen reparateur. Meld de schade vervolgens via ons schadeformulier.
Is er schade aan meer dan tien dakpannen?
Dan is het belangrijk dat je éérst een offerte opvraagt en deze met ons deelt, voordat je de schade laat herstellen. Meld de schade in dat geval via ons schadeformulier en wij nemen contact met je op.
Vragen over je schade(melding)?
Neem dan contact op met jouw persoonlijke Fidus vestiging. Wij helpen je graag!
Hoe zit het met mijn eigen risico bij een stormschade?
Bij schade door storm wijkt het eigen risico af van het “normale” eigen risico. Het precieze eigen risico vind je terug in de polisvoorwaarden van je verzekering.
Vragen over je verzekering?
Neem dan contact op met jouw persoonlijke Fidus vestiging. Wij helpen je graag!