Dit zijn je rechten als je koffer vermist of vertraagd is
Op de website van de Rijksoverheid lees je dat je recht kan hebben op een schadevergoeding wanneer je koffer vertraagd of vermist is. Soms heb je ook nog recht op noodzakelijke, vervangende spullen (voor tijdens je reis). Denk aan toiletartikelen.
Wie is aansprakelijk voor je vermiste of vertraagde koffer?
Dit is afhankelijk van de reis die je maakt. Bijvoorbeeld waar je de reis geboekt hebt. Heb je alleen een los vliegticket geboekt? Dan lees je op ConsuWijzer dat de luchtvaartmaatschappij in dat geval verantwoordelijk is. Gaat het om een pakketreis? Dan is de reisaanbieder vaak aansprakelijk.
Let op! De luchtvaartmaatschappij bepaalt de vergoeding aan de hand van het Verdrag van Warschau of het Verdrag van Montréal. Dat wil zeggen dat er een maximale vergoeding is die de maatschappij uitkeert. Dit gaat om een bedrag van € 1.300.
Raadpleeg ook je reisverzekering
Heb je een reisverzekering met dekking voor bagage? Controleer dan bij je reisverzekering of de vermiste of vertraagde bagage gedekt is. Het kan namelijk zo zijn dat je reisverzekering een hogere vergoeding geeft, of een aanvulling geeft op de vergoeding van de luchtvaartmaatschappij of reisorganisatie.
Wat moet je doen als je koffer vermist of vertraagd is?
De eerste en belangrijkste stap is het invullen van een PIR-formulier. Dit is een formulier waarmee je een officiële klacht indient. Het wordt gebruikt in de zoektocht naar je bagage. Vraag altijd een kopie van het formulier en bewaar je tickets. Op je vliegticket staat namelijk je bagagesticker.
Vervolgens stel je schriftelijk de verantwoordelijke partij aansprakelijk. Dit moet binnen 21 dagen nadat je bagage kwijt of vertraagd is. Download een voorbeeldbrief op de website van ConsuWijzer.
Tip! Vergeet niet om eventuele bonnetjes te bewaren van noodzakelijke aankopen.
Meer weten? ConsuWijzer is het informatieloket van de overheid voor consumenten.