Altijd persoonlijk en onafhankelijk advies

Schadeproces

Dit mag je verwachten na je melding, dus.

Ons schadeproces bestaat uit vijf stappen. Hoe lang het proces duurt, is afhankelijk van de schade. Per stap leggen wij aan je uit wat welke stappen wij ondernemen én, niet onbelangrijk, waar wij jouw hulp bij nodig hebben.

Stap 1. Meld de schade

Om een schade te verwerken is het belangrijk dat wij een complete schademelding ontvangen. Hoe vollediger de melding en hoe uitgebreider de uitleg, hoe sneller wij de schademelding verwerken. Zo weet je snel of er wel óf geen dekking is en wat het bedrag is dat wij vergoeden.

Veelgestelde vragen

Een schade melden is heel simpel en kan op verschillende manieren. Kies een optie die bij jou past. 


Schade melden doe ?

  • Ga naar vestigingen en selecteer jouw vestiging
  • Vul digitaal een schadeformulier in
  • Of meld de schade per e-mail. Het juiste e-mail adres vind je op de pagina van jouw vestiging
  • Bel met één van onze medewerkers op het telefoonnummer van jouw vestiging
  • Bezoek een kantoor bij jou in de buurt
  • Vul een papieren schadeformulier in

Zorg dat je bij de schademelding zoveel mogelijk informatie met ons deelt. Leg uitgebreid uit wat er aan de hand is. Vergeet ook belangrijke documenten niet. Denk aan foto’s, offertes en/of facturen en schadeformulieren.

 

Let op! Gaat het om een schade in het verkeer? Zorg dan dat je altijd een ingevuld én ondertekend aanrijdingsformulier meestuurt (met een ingevulde voor- én achterzijde!). Vergeet ook het politierapport en/of de toedrachtomschrijving niet.

Je krijgt binnen vijf werkdagen een reactie op de schademelding.

Het liefst ontvangen wij de (schade)documenten per e-mail. Zo zijn wij in staat je beter én sneller te helpen. Stuur de documenten, samen met je naam, adresgegevens en, indien aanwezig, het schadenummer, naar jouw vestiging. Naar welk mail adres dit kan kun je hier vinden: Vestigingen. Vergeet ook het telefoonnummer waarop je bereikbaar bent niet mee te sturen.

 

Wij controleren je gegevens meteen in onze administratie. Zo zorgen we samen dat je gegevens altijd up-to-date zijn!

 

Ik wil de documenten per post versturen

Is het niet mogelijk om de documenten per e-mail te versturen? Stuur de documenten dan per post naar het adres van jouw vestiging.


Als verzekerde ben je vaak de eerste die een schade opmerkt. Ook heb je toegang tot cruciale informatie, zoals wat er precies is gebeurd, waar en wanneer. Hierdoor ben je het beste in staat om direct de oorzaak van de schade te achterhalen. Hoewel Fidus of de verzekeraar later een externe schade-expert kan inschakelen om de situatie te beoordelen, is jouw eerste informatie erg belangrijk om het schadeproces snel in gang te zetten.

Stap 2. We controleren de schademelding

Heb je de schade bij ons gemeld? Dan controleren wij of de schademelding compleet is. Dit wil zeggen dat we de schademelding bekijken en de bijgevoegde documenten controleren. Missen wij nog gegevens? Dan vragen wij per e-mail meer informatie bij je op. Houd jouw mailbox dus goed in de gaten!

Veelgestelde vragen

Wanneer wij niet alle gegevens hebben ontvangen in de schademelding, vragen wij extra informatie op. Wij verwachten dat je de gegevens deelt die wij nodig hebben om de schademelding te verwerken. Hoe sneller wij de informatie ontvangen, hoe sneller wij de schademelding verwerken. 


Het kan natuurlijk ook zijn dat de tegenpartij documenten of informatie moet aanleveren. Wij vragen dit dan direct op bij de tegenpartij. Voor het verwerken van de schademelding zijn we afhankelijk hoe snel de tegenpartij reageert.

Stuur je ons de extra informatie waar wij om vroegen? Dan krijg je binnen vijf werkdagen een reactie van ons.

Stap 3. De externe schade-expert

Soms schakelen wij een externe schade-expert in om de schade te beoordelen.

Veelgestelde vragen

Een externe schade-expert stelt de oorzaak en omvang van de schade vast en begeleidt het traject. Hij of zij zorgt voor een juiste afwikkeling van de schade.

Een verzekeringsmaatschappij schakelt vaak een expert in bij een complexe of omvangrijke schade, of juist als er onduidelijkheid is over de oorzaak of omvang van de schade. In de meeste gevallen wordt de expert pas ingeschakeld na ontvangst van de hersteloffertes, tenzij de situatie om onmiddellijke expertise vraagt.

We werken samen met het expertisebureau Nederlof (bij spoed) en Heinenoord Assuradeuren.

Natuurlijk informeren wij je van te voren dat wij een externe schade-expert inschakelen. Je ontvangt van ons een e-mail met meer informatie. 


Bij spoedmeldingen neemt Nederlof direct contact met je op om een afspraak in te plannen. Gaat het om een melding zonder spoed? Dan neemt Nederlof binnen één werkdag contact met je op.

Na het inschakelen van het expertisebureau neemt de externe schade-expert contact op om een afspraak te maken. Vervolgens komt de expert bij je langs om de schade te beoordelen en een schaderapport op te maken. Bij een schade aan de auto gaat de expert naar de garage waar de auto staat.

Dit is afhankelijk van de soort schade én het aantal documenten dat de schade-expert nodig heeft. Bij spoed neemt Nederlof direct contact met je op.


Wanneer wij een externe schade-expert inschakelen kan het proces twee tot vier weken duren.

Het is niet noodzakelijk om aanwezig te zijn als de expert naar de autoschade komt kijken. De expert bekijkt samen met de garagehouder de schade en beoordeelt deze.

Stap 4. We beoordelen of er dekking is

Is alle informatie van de schademelding compleet (inclusief alle belangrijke documenten)? Dan bekijken wij of de schade gedekt is binnen je verzekering.

Veelgestelde vragen

Op basis van de polisvoorwaarden van je verzekering bepalen we of je schade gedekt is of niet. Je ontvangt van ons een e-mail met daarin toelichting over de schademelding en de beoordeling of er wel of geen dekking is voor de schade. 


Is de schade gedekt? Dan lees je in de e-mail hoeveel wij vergoeden en op welk rekeningnummer wij het schadebedrag overmaken.

Nadat je schadedossier helemaal compleet is en wij alle documenten ontvangen hebben, ontvang je binnen vijf werkdagen een e-mail met uitleg over de definitieve afhandeling van je schademelding.

Stap 5. We handelen de schadevergoeding af

Is de schade gedekt binnen je verzekering en ontvang jij of een derde partij een schadevergoeding? Dan handelen we in deze stap de uitbetaling van de schadevergoeding af.

Veelgestelde vragen

Dit is afhankelijk van aan wie wij de schadevergoeding betalen. Ontvang je zelf de schadevergoeding? Dan maken wij het bedrag over naar het rekeningnummer dat bij ons bekend is.

Ontvang je de schadevergoeding op jouw eigen rekeningnummer? Dan staat het bedrag binnen twee werkdagen op het rekeningnummer dat bij ons bekend is.

Dit is afhankelijk van jouw verzekering. In de polisvoorwaarden van de verzekering lees je of er een eigen risico van toepassing is en hoe hoog dit eigen risico is.