Schade melden
Dit is afhankelijk van de schademelding. Een eenvoudige schademelding mét alle benodigde documenten is natuurlijk sneller afgehandeld dan een ingewikkelde schademelding waarbij wij een expert inschakelen of een tegenpartij aansprakelijk moeten stellen.
Reken bij een eenvoudige schademelding op een termijn van twee weken. Het is dan wel erg belangrijk dat de schademelding compleet is én wij alle belangrijke documenten ontvangen. Een schademelding waarbij we de tegenpartij aansprakelijk moeten stellen kan tot vier weken duren. Werkt de tegenpartij niet mee? Dan kan dit proces zelfs langer duren. Gaat het om een schade veroorzaakt door een buitenlandse partij? Dan kan het proces een paar maanden duren. Ook schademeldingen met letselschade duren over het algemeen langer.
Eenvoudige schademelding of niet, het is belangrijk dat je zo veel mogelijk documenten aanlevert en duidelijk omschrijft wat er precies gebeurd is. Dit zorgt ervoor dat wij de schademelding sneller én makkelijker kunnen verwerken.
Het is niet mogelijk om telefonisch contact op te nemen om te vragen of er dekking is voor je schade. Om te controleren of er dekking is, vragen wij je een schadeformulier in te vullen mét een goede omschrijving wat er gebeurd is. Vergeet ook de vervolgschade niet te omschrijven. Na ontvangst van de schademelding beoordeelt een schadebehandelaar de schade.
Gaat het om een schade aan je auto?
Dan is dit is zeker mogelijk. Op onze pagina schadeherstellers vertellen wij je alles over het vinden van een schadehersteller. Want wist je dat een groot aantal verzekeraars afspraken heeft gemaakt met aangesloten schadeherstellers voor het herstel van je auto. Dit heeft als voordeel dat er een lager óf zelfs geen eigen risico wordt toegepast. Toch liever zelf een hersteller kiezen? Dat kan. Wel geldt er dan het eigen risico zoals deze vermeld staat in de polisvoorwaarden van je verzekering.
Gaat het om schade aan je inboedel of (woon)huis?
Voor opstal- en inboedelschades werken veel verzekeraars samen met CED Repair. CED Repair is een landelijk netwerk van vakkundige schadeherstellers. Bij een schade, klein of groot, komt vaak veel kijken. Dat geef je het liefst volledig uit handen. Een telefoontje naar ons en wij regelen het met CED Repair. Je krijg één contactpersoon voor alle herstellers. Wel zo fijn in een zelfverzekerd leven!
Het minder waard worden van je spullen door gebruik, veroudering of slijtage noemen we ook wel afschrijving.
Bij het vergoeden van een schade houden we rekening met de afschrijving (waardedaling). Bij een schademelding kijken we dus naar hoe oud een product is en wat de restwaarde is. Zo bepalen we het bedrag wat jij uitgekeerd krijgt.
We berekenen de afschrijving per jaar als volgt:
(Beginwaarde – Restwaarde) / Aantal jaar (ook wel, gebruiksduur) = Afschrijving per jaar
Verzekeraars verwerken de afschrijving in een afschrijvingslijst. In deze afschrijvingslijst vind je de richtlijnen om de waarde van spullen te bepalen. De afschrijvingslijst is per verzekeraar verschillend.
In de polisvoorwaarden van je verzekering staat voor welke schades er wel, of géén dekking is. Meld je een schade? Dan sturen wij per e-mail of per post een bevestiging met toelichting of er dekking is voor je schademelding. Is er geen dekking? Dan is er sprake van een onverzekerde gebeurtenis.