Meer dan 350 financiële experts
Nieuws · Zakelijk

ChatGPT: een vloek of zegen voor je bedrijf?

Big image

Het zal je vast niet zijn ontgaan: de snelle groei van AI (artificial intelligence, oftewel kunstmatige intelligentie). Een massale hoeveelheid data wordt ingezet om zaken die eerder werden gedaan door mensen, nu automatisch te doen. Zo kun je met behulp van ChatGPT supersnel teksten genereren. Teksten die je niet meer zelf hoeft te bedenken en uit te tikken. Misschien is dit blog wel geschreven door ChatGPT. Super handig! Of vooral eng? In dit blog gaan we in op ChatGPT en de impact op jouw bedrijf.

Zo werkt ChatGPT

Voordat we inzoomen op de voor- en nadelen, staan we eerst stil bij het fenomeen ChatGPT. Het is een chatbot die teksten genereerd op basis van een vraag die je stelt. We nemen de proef op de som en vragen het aan ChatGPT: Wat is ChatGPT? ChatGPT is een op AI gebaseerd taalmodel ontwikkeld door OpenAI. Het is gebouwd op basis van de GPT (Generative Pre-trained Transformer) architectuur, specifiek GPT-3.5. Als taalmodel is ChatGPT ontworpen om mensachtige tekstreacties te begrijpen en te genereren op basis van de input die het ontvangt. Het is getraind op een diverse reeks internetteksten en kan informatie verstrekken, vragen beantwoorden, conversaties voeren en zelfs helpen bij taken zoals schrijven, brainstormen en probleemoplossing. ChatGPT heeft als doel natuurlijke conversaties te simuleren en nuttige en informatieve antwoorden te geven aan gebruikers.

Zo, weten we dat ook weer. Zoals je ziet zit er ook een zekere ‘menselijke maat’ in de tekst. Het komt over alsof deze tekst door een persoon is geschreven. Daarmee komen menselijke teksten en teksten door een chatbot nu wel erg dicht bij elkaar te liggen.

Voordelen ChatGPT

ChatGPT heeft verschillende (potentiële) impact op bedrijven. Hier zijn enkele manieren waarop het bedrijven kan beïnvloeden:

  • Klantenservice: Bedrijven kunnen ChatGPT gebruiken om een geautomatiseerde klantenservice te bieden. Het kan helpen bij het beantwoorden van veel gestelde vragen, het verstrekken van informatie over producten en diensten, en het bieden van ondersteuning aan klanten op een snelle en efficiënte manier.
  • Contentgeneratie: ChatGPT kan bedrijven helpen bij het genereren van content, zoals blogposts, productbeschrijvingen, en social media-inhoud. Het kan ideeën aanreiken, teksten samenvoegen en suggesties doen om het schrijfproces te vergemakkelijken.
  • Personalisatie: Met behulp van ChatGPT kunnen bedrijven gepersonaliseerde aanbevelingen en suggesties bieden aan hun klanten. Door het begrijpen van gebruikersvoorkeuren en interacties, kan ChatGPT helpen bij het leveren van relevante en op maat gemaakte ervaringen.
  • Onderzoek en analyse: Bedrijven kunnen ChatGPT gebruiken om grote hoeveelheden gegevens te analyseren en inzichten te genereren. Het helpt bij het identificeren van patronen, het doen van voorspellingen en het verkennen van trends, waardoor bedrijven betere strategische beslissingen kunnen nemen.

Genoeg kansen dus voor bedrijven om juist van ChatGPT te profiteren. Al zijn de mogelijkheden ook niet eindeloos. Zo stelde we ChatGPT de volgende vraag: Hoe staat het met de huizenmarkt in Nederland? Het antwoord luidt: Helaas kan ik als AI-model geen actuele informatie verstrekken, omdat mijn kennis is bijgewerkt tot september 2021 en ik geen toegang heb tot real-time gegevens.

Nadelen ChatGPT

Het is belangrijk op te merken dat hoewel ChatGPT veel potentieel heeft, het geen vervanging is voor menselijke interactie en expertise. Het kan wel ondersteuning bieden en bedrijven helpen efficiënter en effectiever te werken. Zeker als het gaat om informatieve teksten en analyses is ChatGPT zeer bruikbaar.
Vergeet niet dat mensen het liefst zakendoen met mensen. Het persoonlijke aspect is voor veel bedrijven erg belangrijk. Ook dan is het goed mogelijk om gebruik te maken van ChatGPT. Via ChatGPT schrijf je al goede teksten met redelijk menselijke toon. Toch is er nog een gebrek aan menselijke emotie en empathie. Dus echt persoonlijke teksten, ondernemersverhalen, lieve bedankjes of een artikel over een evenement waar je bent geweest schrijf je beter gewoon zelf. Daarnaast wil je je klanten de aandacht geven die zij verdienen. En niet (altijd) een automatisch antwoord van een chatbot.

Let op! alle invoer bij ChatGPT wordt opgeslagen op de servers van OpenAI. Bij een datalek ligt dan ook de invoer van de gebruiker op straat. Ook leert ChatGPT van invoerde gegevens. Het is op dit moment nog onduidelijk of andere gebruikers die data naar voren kunnen krijgen door zeer specifieke vragen te stellen. Voer daarom nooit (deels anonieme) klantgegevens in en blijf voorzichtig met het delen van bedrijfsdata.

PS: Een deel van dit blog is geschreven door ChatGPT. Zie jij het verschil?

Delen