Je wilt natuurlijk voor een veilige werkomgeving zorgen. Zowel voor jezelf als voor je werknemers. Hoe veiliger het is, hoe minder ongelukken er gebeuren en hoe efficiënter je dus kan werken. Ook de verzekeraar wil dat jij en jouw medewerkers veilig kunnen werken. Veel verzekeraars vragen daarom om veiligheidscertificaten en keuringen. Hieronder staat een overzicht van de verschillende veiligheidscertificaten en keuringen en hoe lang die geldig zijn.
Alarm- en/ of borgcertificaat
Het is fijn om een verzekering te hebben die de schade dekt wanneer er ingebroken wordt, maar veel verzekeraars eisen wel dat je er alles aan doet om een inbraak te voorkomen. Daarvoor zijn de alarm- en/of borgcertificaten. Deze worden uitgegeven door gecertificeerde bedrijven en zijn meestal 5 jaar geldig.
ATEX-certificaat of explosieveiligheidsdocument
Als je met elektrische apparaten werkt, dan is er explosiegevaar. Zeker als je ergens werkt waar er ook gas of veel stofontwikkeling is. De verzekeraar vraagt dan vaak om een ATEX-certificaat of explosieveiligheidsdocument. Hierin staat dat je alle maatregelen getroffen hebt om explosie te voorkomen. Dit certificaat is 3 jaar geldig.