Meer dan 350 financiële experts
Nieuws · Particulier

Een aankoop gedaan? Hier heb je recht op

Big image

Dinsdag 15 maart 2022 is het weer Internationale Consumentendag. Een dag speciaal voor jou als consument. Want laten we eerlijk zijn, het als consument opnemen tegen een grote onderneming, kan soms lastig zijn. Daarom helpen we je graag. Vanaf nu doe jij altijd zelfverzekerd je aankopen.

De bedenktijd

Een belangrijk recht voor de consument is de bedenktijd. Hierbij maken we onderscheid tussen iets kopen in de winkel, en online/telefonisch je aankoop doen. Het werkt als volgt.

Iets kopen in de winkel

Bij een aankoop in de winkel is er geen wettelijke bedenktijd. Heb je spijt van je aankoop? Dan is de verkoper niet verplicht om het product terug te nemen. In praktijk loopt dit vaak anders. De meeste winkeliers bieden je wel een optie om te retourneren. Vaak wel met bepaalde voorwaarden. Denk aan:

  • Ruilen binnen 7 dagen
  • Geen geld terug, maar een tegoedbon
  • Annuleringskosten betalen

Het aanbieden van retournering opties is dus geen verplichting, maar een extra service.

LET OP! Gaat het om een product wat kapot is? Dan mag de verkoper je niet zomaar een tegoedbon geven. Je hebt dan recht op vervanging of gratis reparatie (tenzij het je eigen schuld is natuurlijk).

Iets online of via telefoon kopen

Heel anders is dit bij een online of telefonische aankoop. Een aankoop via deze kanalen noem je een koop op afstand. Bij een koop op afstand heb je als consument altijd recht op 14 dagen bedenktijd. Deze gaat in wanneer je het product ontvangt of de dienst afsluit. Je mag de aankoop binnen deze termijn áltijd zonder reden annuleren. Wel zijn er een aantal uitzonderingen op de bedenktijd.

Zo heb je geen bedenktijd bij:

  • Een gepersonaliseerd product
  • (Pakket)reizen, vervoer en catering
  • Een los tijdschrift of krant (Abonnementen tellen wel)
  • Producten die snel bederven
  • Iets wat door hygiëne niet terug kan (bijvoorbeeld ondergoed of badkleding)
  • Spoedreparaties
  • Een dienst die binnen deze tijd klaar is (waarbij je instemt met de vroege start en afziet van je bedenktijd)
  • Gezondheidszorg
  • Financiële diensten

Belangrijk! We kennen er allemaal wel een voorbeeld van, een (ouder) persoon die ongewild aan de telefoon een nieuw energiecontract of telefoonabonnement heeft afgesloten. Geen zorgen! Je kan binnen 14 dagen afzien van dit contract. Daarnaast is de overeenkomst pas geldig als je deze schriftelijk of via de e-mail hebt bevestigd. Stel die persoon even gerust, dus.

Levertijd

Ook voor de levertijd van een product zijn een aantal regels. Heb je een product gekocht zonder een levertijd af te spreken? Dan geldt er een wettelijke levertijd van 30 dagen. Is het product nog niet geleverd? Dan moet je de verkoper meer tijd geven om te leveren. Geef de verkoper bijvoorbeeld twee extra weken. Heb je het product daarna nog niet in huis? Dan mag je de aankoop terugdraaien, én krijg je het bedrag van de aankoop terug.

Er zijn een paar extra regels als het gaat om de levertijd:

  • Staat er bij een product op de website al een levertijd? Dan is dat de vermoedelijke levertijd. Als je het product na deze datum nog niet hebt ontvangen, moet je de verkoper extra levertijd geven. Wel moet dit een redelijke levertijd zijn. Zo is 5 weken extra voor een bank prima, maar voor een koptelefoon niet. Is het product na deze tijd niet geleverd? Dan mag je de aankoop ongedaan maken.
  • Spreek je met de verkoper een exacte levertijd af? Dan verwacht je natuurlijk dat je het product op tijd ontvangt. Gebeurt dit niet? Dan moet je net als hierboven extra tijd geven. Heb je daarna nog steeds je aankoop niet ontvangen? Dan mag je de aankoop terugdraaien.

Abonnementen verlengen

Iedereen heeft ze wel: abonnementen. Denk maar eens na, één van de sportschool, Netflix of je favoriete tijdschrift. Stiekem heb je meer abonnementen dan je denkt. Maar waar heb je recht op? Wij zochten het voor je uit.

Sommige abonnementen hebben geen vaste looptijd. Wanneer jij geen abonnement meer wil zeg je deze op. Vaak zit hier wel een opzegtermijn aan verbonden. Zeg jij op 15 maart je abonnement op met 1 maand opzegtermijn? Dan eindigt je abonnement op 15 april. Naast deze abonnementen heb je ook abonnementen met een vaste looptijd. Denk bijvoorbeeld aan je jaarabonnement bij de sportschool. Hiervoor gelden een paar belangrijke regels:

  • Je kan een vast abonnement niet zomaar opzeggen. Je zit namelijk vast aan de periode die je hebt gekozen.
  • Na dit jaar mag de verkoper niet zomaar zonder jouw toestemming verlengen. Dit mag alleen als je daarna iedere maand op mag zeggen. Hou er wel rekening mee dat je ook nu nog een extra maand opzegtermijn hebt.
  • Voor tijdschriften en bladen geldt er een uitzondering. Na het eerste abonnement mogen deze worden verlengd met maximaal drie maanden.

Als consument heb je veel rechten. Deze rechten weet alleen lang niet iedereen. In deze blog hebben wij er een paar op een rijtje gezet. Erg belangrijk om te weten, dus.

Delen