Altijd persoonlijk en onafhankelijk advies
Nieuws · Zakelijk

In vijf stappen naar risicobeheersing in je bedrijf

Big image

Het zijn spannende tijden als ondernemer. De situatie op de markt zorgt voor onzekerheid bij bedrijven. Daarom is het verstandig om een inventarisatie te maken van de risico’s in jouw organisatie. Met als doel om deze risico’s te beheersen. In dit blog leggen wij uit hoe dit werkt en hoe je dit aanpakt.

Risicobeheersing: geen overbodige luxe

Als ondernemer neem je risico’s. Risico’s zijn namelijk niet te vermijden. Hoe groter en complexer, hoe meer impact ze hebben op een project. Deze invloeden zorgen voor onzekerheden. En dat kan geld kosten. Met risicobeheersing kan je deze kosten beperken. Onder risicobeheersing vallen, zoals de naam al zegt, alle activiteiten om risico’s te onderzoeken, afdekken en voorkomen.

In vijf stappen naar goede risicobeheersing

 

Stap 1. Identificeer de risico’s

In de eerste stap breng je alle risico’s in kaart die invloed kunnen hebben in jouw organisatie. Dat doe je door met alle afdelingen in jouw organisatie in gesprek te gaan. Inventariseer welke risico’s er zijn én wat de gevolgen zijn voor de organisatie.

Stap 2. Analyseer de risico’s

In deze stap bepaal je de impact van de risico’s. Hoe groot is de kans dat een risico zich voordoet? Hoe groot zijn de gevolgen? Deel de risico’s in onder de volgende vier categorieën: vermijden, beheersen, overdragen en accepteren.

  • Voor de te vermijden risico’s onderneem je actie om het risico in zijn geheel te voorkomen.
  • Op de te beheersen risico’s voer je actie uit om het probleem te verminderen.
  • Een risico kan je overdragen waardoor je de gevolgen van het risico beperkt. Denk aan het afsluiten van een verzekering voor het risico.
  • Risico’s waarvan de gevolgen kleiner zijn dan de impact om het te voorkomen kan je accepteren.

Stap 3. Maak een actieplan

Je gaat nu aan de slag met de risico’s die het meeste impact hebben op jouw organisatie. Je kiest zelf met welke risico’s je start. Per risico schrijf je daarvoor een actieplan. Of je laat het team wat voor het risico verantwoordelijk is een actieplan uitwerken.

Stap 4. Controleer het actieplan en monitor de risico’s

Je gaat nu aan de slag met de uitvoering van het actieplan. Na uitvoering van het actieplan is het belangrijk dat je de risico’s blijft monitoren. Risicobeheersing is namelijk niet een project wat je één keer doet en daarna afrond. Het is een blijvend proces wat je in de gaten moet blijven houden.

Stap 5. Evalueer en rapporteer

Is het actieplan afgerond? Dan evalueer je het actieplan en schrijf je een rapportage. Zorg dat je de hele organisatie meeneemt in de risicoanalyse. Door bewustwording te creëren bij je medewerkers houd je de controle op je risico’s. Erg belangrijk, dus.

Delen